دستگاه های مانیتورینگ مداوم گلوکز به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کنند

12ژوئن 2021- یک مطالعه از محققان Kaiser Permanente که در ژورنال JAMA منتشر شد، نشان می دهد که استفاده از دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین، با کنترل بهتر قند خون و مراجعه کمتر به بخش اورژانس به دلیل هیپوگلایسمی، همراه است.

پیش از این مشخص شده بود که مانیتورهای مداوم نظارت بر قند خون، کنترل بیماری دیابت نوع 1 را بهبود می بخشند، و بهمین دلیل اکنون استفاده از دستگاه نظارت مداوم بر گلوکز به عنوان یک استاندارد مراقبتی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 می باشد.

پرفسور Andrew J. Karter، سرپرست نویسندگان این تحقیق و دانشمند ارشد در بخش تحقیقاتKaiser Permanente  در شمال کالیفرنیا، گفت: بهبود کنترل قند خون با استفاده از دستگاه نظارت مداوم بر قند خون، با آنچه بیمار ممکن است پس از شروع یک داروی جدید دیابت تجربه کند، قابل مقایسه است.

این مطالعه ی گذشته نگر، شامل 5،673 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و 36،080 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با انسولین بود که خود به کنترل قند خونشان می پرداختند. بین ژانویه 2015 و دسامبر 2019 ، به توصیه پزشکان خود ، 3462 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و 344 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 شروع به استفاده از دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون کردند.

محققان با استفاده از تکنیک های آماری که تصادفی سازی را در یک کارآزمایی بالینی تقلید می کنند، نتایج قبل و بعد از شروع استفاده از یک دستگاه نظارت مداوم بر قند خون را با نتایج بیمارانی که از این دستگاه استفاده نمی کردند، مقایسه نمودند. این تجزیه و تحلیل ها نشان داد که استفاده از دستگاه نظارت مداوم بر قند خون با کاهش سطح HbA1c همراه است. این دستگاه ها همچنین تعداد مراجعات به بخش اورژانس و بستری شدن در بیمارستان به دلیل هیپوگلایسمی یا افت شدید قند خون را کاهش دادند. هیپوگلایسمی خطر سقوط ، بیماری های قلبی عروقی، زوال عقل و مرگ را افزایش می دهد.

دکتر Richard Dlott، نویسنده ارشد این مطالعه، متخصص غدد و مدیر پزشکی بخش مراقبت از جمعیت در گروه پزشکیPermanente ، گفت: افت شدید قند خون می تواند بسیار خطرناک باشد. این مطالعه نشان می دهد که دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون به افراد کمک می کنند، تا بدون وقوع هیپوگلایسمی به اهداف قند خون خود دست یابند.

برای چندین دهه است که افراد دیابتی از گلوکومتر و خونگیری از نوک انگشتان برای آزمایش سطح قند خون خود استفاده کرده اند. از سال 2017 ، مدیکر در آمریکاهزینه ی دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون را برای بیماران دیابتی که از شرایط خاصی برخوردار بودند، تأمین کرده است، امروزه تقریباً همه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 واجد شرایط استفاده از این دستگاه هستند. دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون از یک سنسور فلزی نازک برای تشخیص سطح قند خون درست در زیر پوست استفاده می کنند. این سنسور هر 5 دقیقه، قند خون را به گیرنده یا تلفن هوشمند منتقل می کند. دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند.

این مطالعه نتایج بیماران دیابتی که طبق تجویز پزشک خود، شروع به استفاده از دستگاه نظارت مداوم بر قند خون کرده بودند، را بررسی کرد. برای واجد شرایط بودن در دستورالعمل های مدیکر، بیمار معمولاً باید روزانه 3 تزریق انسولین یا بیشتر داشته باشد یا از پمپ انسولین استفاده کند، آزمایش قند خون را 4 بار یا بیشتر در روز انجام دهد و به طور مداوم هر 3 تا 6 ماه با یک تیم دیابت در ارتباط باشد.

دکتر کارتر، گفت: تجویز انتخابی دستگاه نظارت مداوم بر قند خون ممکن است تا حدی فوایدی را که در این بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده کردیم، توضیح دهد. به نظر می رسد پزشکان به طور ترجیحی دستگاه نظارت مداوم را برای بیمارانی با سابقه هیپوگلیسمی یا در معرض خطر بالای افت قند خون تجویز می کنند.

محققان می گویند: گام بعدی، بررسی فواید استفاده از دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون برای سایر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد. دکتر Dlott، گفت: این مطالعه نشان داد بیمارانی که از دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که قند خون خود را فقط با آزمایشات متناوب با استفاده از نمونه گیری خون از انگشتان کنترل می کردند، نتایج بسیار خوبی داشتند. ما اکنون باید فواید استفاده از این فن آوری را در سایر بیمارانی که ممکن است از تمام معیارهای مدیکر برخوردار نباشند، بررسی کنیم. جدیدترین فناوری همیشه برای همه ی افراد، بهترین راه حل نیست. ما باید افرادی را شناسایی کنیم که به احتمال زیاد از استفاده از این دستگاه ها سود می برند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-06-glucose-diabetes.html